Tips

Εκτελωνισμός αυτοκινήτου 2024: Τι πρέπει να γνωρίζεις

Δεν είναι λίγοι οι Έλληνες οδηγοί οι οποίοι προτιμούν πλέον μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, παρά καινούρια, αναζητώντας ευκαιρίες σε χώρες του εξωτερικού. Με τον ίδιο τρόπο κινούνται και οι έμποροι αυτοκινήτων στη χώρα μας, προτιμώντας να εισάγουν οχήματα από άλλες χώρες της Ευρώπης, όπως την Ιταλία, τη Γαλλία, τη Γερμανία αλλά και από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ποια είναι, όμως, η διαδικασία για εισαγωγή μεταχειρισμένου αυτοκινήτου; Αποτελεί τελικά μία συμφέρουσα οικονομικά επιλογή; Παρακάτω ακολουθούν όλες οι απαραίτητες πληροφορίες που πρέπει να γνωρίζεις.

Η διαδικασία εκτελωνισμού

Αρχικά, θα πρέπει να επιλέξεις το αυτοκίνητο που θα αγοράσεις. Μπορείς να απευθυνθείς σε έναν έμπορο στην Ελλάδα, ο οποίος θα αναλάβει την περάτωση όλης της διαδικασίας εισαγωγής του αυτοκινήτου. Διαφορετικά, μπορείς να ολοκληρώσεις τη διαδικασία μόνος/ μόνη σου. Δες στην συνέχεια τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσεις για οχήματα εισαγόμενα από χώρες εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης και Εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Οχήματα εισαγόμενα από χώρες εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης

Βήμα 1ο | ΥΠΟΒΟΛΗ Δ.Α.Ο.

Το πρώτο βήμα για τον εκτελωνισμό είναι η υποβολή Δήλωσης Άφιξης Οχήματος στην αρμόδια Τελωνειακή Αρχή. Η υποβολή πρέπει να γίνει από τον ιδιοκτήτη του οχήματος, διαφορετικά  από τον παραλήπτη των οχημάτων ή από το νόμιμο αντιπρόσωπό του. Αξίζει να σημειωθεί ότι αν τα αυτοκίνητο  μεταφέρει φορτίο, η Δήλωση Άφιξης Οχήματος υποβάλλεται στην τελωνειακή αρχή του τόπου εκφόρτωσης του αυτοκινήτου. Σε περίπτωση που τα όχημα είναι αυτοδύναμο, η Δ.Α.Ο. πρέπει να υποβληθεί στην πλησιέστερη τελωνειακή αρχή κατά την είσοδο του οχήματος στη χώρα.

Βήμα 2ο | ΥΠΟΒΟΛΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΔΗΛΩΣΗΣ/ ΔΙΑΣΑΦΗΣΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ

Το αμέσως επόμενο βήμα είναι να υποβάλεις Ειδική Δήλωση για τη βεβαίωση και καταβολή φορολογικών επιβαρύνσεων στην αρμόδια τελωνειακή αρχή. Η διαδικασία διαφοροποιείται αναλόγως της προέλευσης του οχήματος, αν δηλαδή προέρχεται από κοινοτική ή όχι χώρα. Συγκεκριμένα, για οχήματα προερχόμενα από κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η προθεσμία υποβολής της Ειδικής Δήλωσης ενώπιον της τελωνειακής αρχής είναι ως και 15 ημέρες του επόμενου μήνα από αυτόν της άφιξης του οχήματος στη χώρα εκφόρτωσης.


Βήμα 3ο | ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΩΝ

Είναι απαραίτητο να καταβάλεις δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις, οι οποίες διαφοροποιούνται με βάση την κατηγορία του οχήματός σου, αλλά και τη χώρα προέλευσης του αυτοκινήτου. Αναφορικά με αυτοκίνητα εισαγόμενα από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι απαραίτητο μόνο το τέλος ταξινόμησης.


Βήμα 4ο | ΈΚΔΟΣΗ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ

Το επόμενο βήμα είναι να καταβάλεις τους προβλεπόμενους φόρους και τις προβλεπόμενες δασμολογικές επιβαρύνσεις. Αφού ολοκληρωθεί και αυτή η διαδικασία, εκδίδεται το πιστοποιητικό που αποδεικνύει την ταξινόμηση. Το τελευταίο είναι απαραίτητο για να εκδοθούν και  να σου δοθούν οι πινακίδες  του νέου σου οχήματος από τις Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών.

Βήμα 5ο | ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΤΟΥ ΕΙΣΑΓΟΜΕΝΟΥ ΟΧΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ΜΕΜΟ

Από τον Ιανουάριο του 2023, έχει προστεθεί ένα νέο βήμα στον εκτελωνισμό αυτοκινήτων που είναι η εισαγωγή των στοιχείων του εισαγόμενου οχήματος στο ΜΕΜΟ (Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων). Στην ψηφιακή πλατφόρμα ΜΕΜΟ του gov.gr όλοι οι εισαγωγείς είναι υποχρεωμένοι να συμπληρώσουν τα στοιχεία εισαγωγής και πρώτης ταξινόμησης του οχήματος, ώστε να μπορεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αλλά και οι υπόλοιποι αρμόδιοι φορείς να έχουν πρόσβαση και να ελέγχουν όλα τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Η ενέργεια αυτή έγινε στο πλαίσιο της γενικότερης αναβάθμισης του συστήματος Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ώστε όλες οι ενέργειες και οι έλεγχοι να γίνονται άμεσα και online.

Τα στοιχεία που προστίθενται στο ΜΕΜΟ είναι:

  1. Κατηγορία οχήματος
  2. Αριθμός πλαισίου
  3. Μοντέλο αυτοκινήτου
  4. Κατασκευαστικός οίκος
  5. Τύπος
  6. Εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα
  7. Η παραλλαγή και η έκδοσή του
  8. Κυβισμός του κινητήρα ή kWh ηλεκτρικού
  9. Αριθμός ΔΑΟ (Δήλωση Άφιξης Οχήματος)
  10. Ημερομηνία ΔΑΟ
  11. Ημερομηνία κατάθεσης αίτησης χορήγησης άδειας κυκλοφορίας στην Ελλάδα
  12. Μέγιστο μικτό βάρος (όχημα κατηγορίας Ν1, Ν2, Ν3, Ο1, Ο2, Ο3
  13. Θέσεις καθήμενων (όχημα κατηγορίας Μ1, Μ2, Μ3)
  14. Εκ κατασκευής αντιρρυπαντική τεχνολογία
  15. Ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας του στην αλλοδαπή
  16. Ημερομηνία λήξης δελτίου Τεχνικού Ελέγχου στην αλλοδαπή
  17. Αριθμός Πιστοποιητικού ταξινόμησης
  18. Ημερομηνία Πιστοποιητικού ταξινόμησης

Καταχώρηση Στοιχείων του οχήματος στο ΜΕΜΟ

Για να καταχωρήσεις τα στοιχεία του οχήματος στο ΜΕΜΟ, κάνεις τα παρακάτω:

  • Εισέρχεσαι στο ΜΕΜΟ με τους ηλεκτρονικούς κωδικούς TAXISNET
  • Συμπληρώνεις κάποια στοιχεία όπως πατρώνυμο, διεύθυνση κατοικίας, email, τηλέφωνο, ΔΟΥ κ.α. και το σύστημα ζητάει επαλήθευση μέσα από το email σου.
  • Προσθέτεις τα στοιχεία του εισαγόμενου αυτοκινήτου
  • Κάθε όχημα λαμβάνει έναν μοναδικό αριθμό καταχώρησης και την ημερομηνία καταχώρησης στην πλατφόρμα ΜΕΜΟ

Οχήματα εισαγόμενα από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης

Για οχήματα εισαγόμενα από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, η διαδικασία εκτελωνισμού είναι η ίδια, με κάποιες διαφορές στο 2ο και το 3ο βήμα. Ας δούμε ποιες είναι αυτές:

Βήμα 2ο | ΥΠΟΒΟΛΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΔΗΛΩΣΗΣ/ ΔΙΑΣΑΦΗΣΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ

Αν το όχημά σου προέρχεται από μη κοινοτική χώρα, τότε πρέπει να τηρηθούν διατυπώσεις εισαγωγής και να καταβληθούν οι απαιτούμενες δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις. Αναφορικά με το τέλος ταξινόμησης, αυτό μπορεί να καταβληθεί:

  • Ταυτόχρονα με την καταβολή των υπόλοιπων δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων εισαγωγής. Το παραπάνω γίνεται με κατάθεση της Διασάφησης Εισαγωγής για ανάλωση.
  • To πολύ μέσα σε 15 ημέρες από την ημερομηνία της ανάλωσης με την υποβολή Ειδικής Δήλωσης.

Βήμα 3ο | ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΩΝ

Για οχήματα που εισάγονται από χώρες που δεν αποτελούν μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι αναγκαίο να καταβληθούν επιπλέον τα εξής:

  • Δασμός εισαγωγής αυτοκινήτου
  • Φόρος ταξινόμησης
  • Φ.Π.Α.


Απαραίτητα έγγραφα & δικαιολογητικά

Τα απαραίτητα δικαιολογητικά για τον εκτελωνισμό του οχήματός σου είναι τα παρακάτω:

  • Πρωτότυπο τιμολόγιο αγοράς οχήματος ή άλλος τίτλος που αποδεικνύει την κυριότητα σας επί του οχήματος.
  • Πρωτότυπη άδεια κυκλοφορίας.
  • Αντίτυπο της Δ.Α.Ο., καθώς και κάθε άλλο στοιχείο που απαιτείται για τον προσδιορισμό του τέλους ταξινόμησης (π.χ.το είδος του οχήματος).
  • Πιστοποιητικό συμμόρφωσης και έγκριση τύπου ή δελτίου κοινοποίησης έγκρισης τύπου. Πρόκειται για έγγραφα τα οποία αποδεικνύουν ότι το όχημα πληροί τα standards για τις εκπομπές ρύπου και διοξειδίου του άνθρακα από τη στιγμή της κατασκευής του.

Ποια οχήματα επιβαρύνονται με φόρο 1.000 και 3.000

Επιβάρυνση με φόρο 1.000 €

  • Αυτοκίνητα και φορτηγά μικτού βάρους έως 3,5 τόνους
  • Μοντέλα ηλικίας 8 έως 10 ετών
  • Προδιαγραφές ρύπων Euro 5b

Επιβάρυνση με φόρο 3.000 €

  • Αυτοκίνητα προδιαγραφών ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 4.

Τι ισχύει με τα υβριδικά και ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα

Τα υβριδικά αυτοκίνητα απαλλάσσονται από το 50% του τέλους ταξινόμησης, ενώ τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα δεν υπόκεινται καθόλου  σε τέλος ταξινόμησης. Για να γίνει η υπαγωγή στο συντελεστή τέλους ταξινόμησης, απαιτούνται τα παρακάτω έγγραφα:

  • Πιστοποιητικό συμμόρφωσης στα πρότυπα εκπομπών ρύπων και CO2 (Euro).
  • Πιστοποιητικό έγκρισης τύπου ή δελτίο κοινοποίησης έγκρισης τύπου κατά το χρονικό διάστημα εκτελωνισμού του οχήματος.

Θα πρέπει από τα πιστοποιητικά να προκύπτουν οι προδιαγραφές του προτύπου εκπομπών ρύπων που πρέπει κατασκευαστικά να έχει το συγκεκριμένο όχημα, ως προς την ταξινόμηση, και επιπλέον οι εκπομπές CO2.

Υπολογισμός τέλους ταξινόμησης

Το τέλος ταξινόμησης υπολογίζεται σύμφωνα με τον εξής τύπο:

ΤΕΛΟΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ = (ΤΙΜΗ ΛΙΑΝΙΚΗΣ ΠΡΟ ΦΟΡΩΝ - ΜΕΙΩΣΗ ΒΑΣΕΙ ΗΛΙΚΙΑΣ & ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΩΝ) x ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΤΕΛΟΥΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ

Οι συντελεστές τέλους ταξινόμησης επηρεάζονται από τους παρακάτω παράγοντες:

  • Φορολογητέα αξία οχήματος κατά τη διάρκεια της ταξινόμησης.
  • Προδιαγραφές προτύπου εκπομπών ρύπου (Euro) κατά τη διάρκεια της ταξινόμησης.
  • Εκπομπές Διοξειδίου του άνθρακα κατά τη διάρκεια της ταξινόμησης.

Οι συντελεστές αυτοί αναγράφονται στον παρακάτω πίνακα από την ενότητα «Συντελεστές τέλους ταξινόμησης» του gov.gr:



Παραδείγματα Υπολογισμού Τέλους ταξινόμησης

  1. Καινούργιο εισαγόμενο αυτοκίνητο από χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης:

    Τιμή λιανικής πώλησης προ φόρων: 16.000 ευρώ
    Φορολογητέα αξία: 16.000€
    Εκπομπές ρύπων CO2: Euro 6
    Συντελεστής τέλους ταξινόμησης: 7,60%
    ΤΕΛΟΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ: 16.000*7,60%=1.216 €

  2. Μεταχειρισμένο εισαγόμενο αυτοκίνητο (4Χ4 SUV) από χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης

    Τιμή λιανικής πώλησης προ φόρων: 12.000 ευρώ
    Φορολογητέα αξία: 12.000€
    Εκπομπές ρύπων CO2: Euro 6
    Διανυθέντα χλμ: 120.000
    Συντελεστής τέλους ταξινόμησης: 3,8%
    Μήνες από την πρώτη άδεια κυκλοφορίας: 36
    ΤΕΛΟΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ: 220,9 €


Μπορείς να υπολογίσεις κατά προσέγγιση το τέλος ταξινόμησης του οχήματός σου εδώ.

Φορολογητέα Αξία

Μία από τις βασικότερες παραμέτρους που επηρεάζουν τη φορολογητέα αξία είναι η λιανική τιμή του οχήματος πριν την επιβολή φόρων. Η τιμή αυτή συνάγεται με βάση τους καταλόγους τιμών της Τελωνειακής Αρχής, συμπεριλαμβανομένης και της αξίας του extra εξοπλισμού του οχήματος.

Ειδικά για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ο παράγοντας που επηρεάζει τη φορολογητέα αξία είναι η λιανική τιμή πώλησης του αντίστοιχου αυτοκινήτου πριν την επιβολή φόρων, το χρονικό διάστημα εκείνο κατά το οποίο κυκλοφόρησε στην παγκόσμια αγορά. Σημειώνεται ότι η αξία του αυτοκινήτου μπορεί να μειώνεται με βάση την αξία, την κατηγορία, αλλά και την ηλικία του οχήματος.

Καταληκτικά, αξίζει να σημειωθεί ότι για ειδικές κατηγορίες, (π.χ. ανάπηροι) προβλέπονται απαλλαγές και διευκολύνσεις από τις παραπάνω αναφερόμενες φορολογικές επιβαρύνσεις. Τέλος, η τήρηση της παραπάνω διαδικασίας είναι απαραίτητη, αφού, σύμφωνα με το άρθρο 137 του Ν.2960/01, η  μη τήρηση των παραπάνω υποχρεώσεων συνεπάγεται την επιβολή ποινών και κυρώσεων. Για περισσότερες πληροφορίες  σχετικά με την φορολογητέα αξία και τον υπολογισμό του τέλους ταξινόμησης, κατέβασε την φόρμα εδώ, υπέβαλε την φόρμα στα παρακάτω σημεία και θα σου σταλεί συμπληρωμένη.

  • Τμήμα Δασμοφορολογητέας αξίας Τελωνειακής Περιφέρειας Θεσσαλονίκης, Στρ. Μπραντούνα 3, Fax: 2313334222, e-mail: ditel.the@n3.syzefxis.gov.gr.
  • Τμήμα Δασμοφορολογητέας αξίας εμπορευμάτων της Τελωνειακής Περιφέρειας Αττικής: Πλατεία Αγίου Νικολάου, Πειραιάς, fax: 210 4511003, e-mail: dta.gramateia@1985.syzefxis.gov.gr

Τι ισχύει για την επαναταξινόμηση

Επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης τα οποία μεταφέρονται σε άλλη χώρα εντός ή εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά επιστρέφουν στην ημεδαπή μέσα σε διάστημα οκτώ ετών από την ημερομηνία διαγραφής τους από το ΜΕΜΟ με σκοπό να γίνει επαναταξινόμηση και να κυκλοφορήσουν, δεν χρειάζεται να καταβάλλουν τέλος ταξινόμησης. Τα δικαιολογητικά επαναταξινόμησης είναι τα εξής:

  1. Πρωτότυπη άδεια κυκλοφορίας του οχήματος που θες να επαναταξινομηθεί στην ξένη χώρα
  2. Βεβαίωση, από την υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης στην οποία να αναγράφονται: η ημερομηνία ταξινόμησης και κυκλοφορίας στη χώρα μας, καθώς και ο αριθμός κυκλοφορίας του και η ημερομηνία διαγραφής αυτού από τα μητρώα αυτοκινήτων του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, ο τύπος του κινητήρα, ο τύπος του καυσίμου, ο αριθμός πλαισίου και ο κυλινδρισμός του κινητήρα, το εργοστάσιο /η μάρκα και ο τύπος του οχήματος, τα στοιχεία κατόχου του οχήματος.
  3. Αντίγραφο της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος στη χώρα μας ή το πιστοποιητικό ταξινόμησης του οχήματος
  4. Υπεύθυνη δήλωση του εισαγωγέα: Εκεί θα δηλώνονται τα στοιχεία ταυτότητας του αυτοκινήτου, ο αριθμός κυκλοφορίας του στη χώρα μας και στο εξωτερικό και ότι το προσλαμβανόμενο όχημα σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 6 του άρθρου 121 του ν.2960/2001, είναι το ίδιο αυτοκίνητο που είχε παλαιότερα ταξινομηθεί και κυκλοφορούσε στην χώρα μας.