Από τον Ιούνιο του 2025, ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) αλλάζει ριζικά, με αυστηρότερες ποινές και σαφώς καθορισμένα πρόστιμα για μια σειρά παραβάσεων που σχετίζονται με τα συχνότερα αίτια τροχαίων.
Για πρώτη φορά εισάγεται η έννοια της υποτροπής. Δηλαδή, κάθε επανάληψη της ίδιας παράβασης αντιμετωπίζεται με αυστηρότερες ποινές.
Το νέο σύστημα λειτουργεί κλιμακωτά, επιβάλλοντας μεγαλύτερα πρόστιμα και μεγαλύτερη διάρκεια στέρησης άδειας οδήγησης ανά παράβαση.
Ο νέος ΚΟΚ στοχεύει στη μείωση των ατυχημάτων, μέσω αυστηρής πρόληψης και της αποτροπής υποτροπών.
Συνοπτικά οι αλλαγές στον νέο ΚΟΚ
Οι κυριότερες αλλαγές που προστέθηκαν ή αυξήθηκαν από τον Ιούνιο 2025 είναι:
- Εισαγωγή κλιμακωτών ποινών για σώρευση υποτροπών.
- Αυστηρότερα πρόστιμα και μεγαλύτερες διάρκειες αφαίρεσης διπλώματος στις πρώτες και στις υποτροπές.
- Διεύρυνση εφαρμογής του άρθρου 290Α (ποινικές ευθύνες για βαριά σωματική βλάβη ή θάνατο από τροχαίο).
- Ένταξη συνεπιβατών δικύκλων στις κυρώσεις για κράνος.
- Αυστηρές συνέπειες για χρήση κινητού, πλέον στη ρίζα των αιτιών τροχαίων.
- Σημαντικές κυρώσεις για υπερβολική ταχύτητα και επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές.
Κλιμακωτό σύστημα ποινών: Το μεγάλο νέο
Ο νέος ΚΟΚ εισάγει ένα καινοτόμο κλιμακωτό σύστημα ποινών, όπου οι παραβάτες τιμωρούνται αυστηρότερα ανάλογα με τη συχνότητα των παραβάσεών τους. Στόχος είναι η αποτροπή υποτροπής και η διαμόρφωση μιας νέας οδηγικής κουλτούρας υπευθυνότητας.
- Η 1η παράβαση επισύρει ηπιότερη ποινή
- Η 1η υποτροπή συνεπάγεται αυξημένες κυρώσεις
- Η 2η υποτροπή συνοδεύεται από ιδιαίτερα αυστηρά μέτρα
- Σε περίπτωση πρόκλησης ατυχήματος, ενεργοποιείται το άρθρο 290Α του Ποινικού Κώδικα
Βασική ασφάλεια μηχανής από 50€ το έτος
Νέος ΚΟΚ: Χρήση κινητού τηλεφώνου
Η χρήση κινητού κατά την οδήγηση παραμένει μια από τις πιο επικίνδυνες και συχνές παραβάσεις.
Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει σημαντικά αυξημένα πρόστιμα και διοικητικές κυρώσεις, ακόμη και για την πρώτη φορά.
Ας δούμε στον πίνακα για κάθε παράβαση τι πρόστιμο αντιστοιχεί και ποιες επιπλέον κυρώσεις.
Παράβαση | Πρόστιμο | Στέρηση διπλώματος |
---|---|---|
1η φορά | 350 € | 30 ημέρες |
1η υποτροπή | 1.000 € | 6 μήνες |
2η υποτροπή | 2.000 € | 1 έτος |
Με πρόκληση ατυχήματος | έως 4.000 € | έως 8 έτη |
Τι ίσχυε πριν για την χρήση κινητού τηλεφώνου (σύγκριση αλλαγών)
Ας δούμε συνοπτικά τι άλλαξε στον νέο ΚΟΚ σε σύγκριση με τον προηγούμενο.
Πριν | Τώρα | Τι άλλαξε |
---|---|---|
Πρόστιμο 100-150€, χωρίς στέρηση διπλώματος | Πρόστιμο 350€, 30 μέρες στέρηση | Αυστηροποίηση ποινών από την 1η φορά |
Καμία πρόβλεψη για υποτροπή | Έως 2.000€, στέρηση διπλώματος έως 1 έτος | Εισαγωγή κλιμακωτής ποινής για υποτροπή |
Καμία σύνδεση με Ποινικό Κώδικα | Με ατύχημα εφαρμόζεται το άρθρο 290Α ΠΚ | Ποινική ευθύνη σε σοβαρές περιπτώσεις |
Μη χρήση κράνους από οδηγούς και συνεπιβάτες δικύκλων
Η έλλειψη κράνους σε δίκυκλα θεωρείται πλέον βαρύτατη παράβαση, με ίδιες κυρώσεις και για τον συνεπιβάτη.
Ο νέος ΚΟΚ αντιμετωπίζει τη μη χρήση κράνους ως απειλή για τη ζωή.
Παράβαση | Πρόστιμο | Στέρηση διπλώματος |
---|---|---|
1η φορά | 350 € | 30 ημέρες |
1η υποτροπή | 1.000 € | 6 μήνες |
2η υποτροπή | 2.000 € | 1 έτος |
Συνεπιβάτης χωρίς κράνος | 350 € | – |
Τι ίσχυε πριν για τη μη χρήση κράνους (σύγκριση αλλαγών)
Για να έχουμε μια καλύτερη εικόνα και της αλλαγής που έγινε, στον παρακάτω πίνακα μπορούμε να δούμε τι ισχύει στον νέο ΚΟΚ σε σύγκριση με τον προηγούμενο.
Πριν | Τώρα | Τι άλλαξε |
---|---|---|
Πρόστιμο 350€, χωρίς συνέπειες για συνεπιβάτη | Πρόστιμο και αφαίρεση διπλώματος για οδηγό & συνεπιβάτη | Αυστηροποίηση και επέκταση κυρώσεων |
Νέος ΚΟΚ: Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ
Η κατανάλωση αλκοόλ πριν την οδήγηση αντιμετωπίζεται πλέον με ιδιαίτερη αυστηρότητα. Η ποινή εξαρτάται από το ποσοστό αλκοόλ στο αίμα και τον αριθμό προηγούμενων παραβάσεων. Ο νομοθέτης πλέον διαχωρίζει την υπερβολική κατανάλωση άνω των 1,10g/L, ορίζοντας αυστηρότερες κυρώσεις.
Συγκέντρωση 0,50–1,10 g/L
Παράβαση | Πρόστιμο | Στέρηση διπλώματος |
---|---|---|
0,50 – 0,80 g/L | 350 € | 30 ημέρες |
0,80 – 1,10 g/L | 700 € | 90 ημέρες |
1η υποτροπή | 1.000 € | 6 μήνες |
2η υποτροπή | 2.000 € | 1 έτος |
Συγκέντρωση >1,10 g/L
Παράβαση | Πρόστιμο | Στέρηση διπλώματος & άλλες ποινές |
---|---|---|
1η φορά | 1.200 € | 6 μήνες & ακινητοποίηση & φυλάκιση (2 μήνες - 5 έτη) |
1η υποτροπή | 2.000 € | 7 έτη |
2η υποτροπή | 4.000 € | 10 έτη |
Τι ίσχυε πριν για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ (σύγκριση αλλαγών)
Οι αλλαγές του νέου ΚΟΚ έχουν αυστηροποιήσει κατά πολύ τις ποινές για την κατανάλωση αλκοόλ.
Πριν | Τώρα | Τι άλλαξε |
---|---|---|
Πρόστιμα 200-700€, περιορισμένες κυρώσεις | Έως 4.000€, στέρηση διπλώματος έως 10 χρόνια | Έντονη αυστηροποίηση ποινών |
Μόνο διοικητικά μέτρα | Ποινική ευθύνη αν υπάρχει ατύχημα | Ενσωμάτωση Ποινικού Κώδικα |
Ίδια ποινή ανεξαρτήτως ποσοστού | Κλιμάκωση με βάση το αλκοόλ και τις υποτροπές | Εξειδίκευση και διαβάθμιση |

Παραβίαση STOP ή κόκκινου σηματοδότη
Η μη συμμόρφωση με το STOP ή το φανάρι θεωρείται πλέον σοβαρή παράβαση, ιδιαίτερα όταν συνδυάζεται με πρόκληση ατυχήματος. Ο ΚΟΚ αντιμετωπίζει τέτοιες παραβάσεις με κλιμακωτές αλλά αυστηρές συνέπειες.
Παράβαση | Πρόστιμο | Στέρηση διπλώματος |
---|---|---|
Κόκκινο φανάρι | 700 € | 60 ημέρες |
STOP (χωρίς ατύχημα) | 350 € | 30 ημέρες |
STOP (με ατύχημα) | 700 € | 60 ημέρες |
Υποτροπές | έως 4.000 € | έως 8 έτη |
Τι ίσχυε πριν για την παραβίαση STOP ή κόκκινου σηματοδότη (σύγκριση αλλαγών)
Η παραβίαση STOP ή κόκκινου φαναριού είναι στατιστικά απ’τις πιο επικίνδυνες παραβάσεις, που μπορούν να αποβούν μοιραίες για τους εμπλεκόμενους. Ας δούμε τι άλλαξε.
Πριν | Τώρα | Τι άλλαξε |
---|---|---|
Πρόστιμο 350€, χωρίς διαβάθμιση | Έως 4.000€, στέρηση διπλώματος έως 8 χρόνια | Κλιμακωτό σύστημα ποινών |
Δεν υπήρχε πρόβλεψη για υποτροπή | Υποτροπές επιφέρουν αυξημένες ποινές | Καθιέρωση ποινών για επανάληψη |
Καμία ποινική ευθύνη | Εφαρμογή άρθρου 290Α ΠΚ στις σοβαρές περιπτώσεις | Ποινικοποίηση επικίνδυνων παραβάσεων |
Υπερβολική ταχύτητα και επικίνδυνη οδήγηση
Η ταχύτητα και οι παράνομες προσπεράσεις αποτελούν διαχρονικά βασική αιτία σοβαρών τροχαίων. Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει τις παρακάτω ποινές για τους παραβάτες.
Παράβαση | Πρόστιμο | Στέρηση διπλώματος |
---|---|---|
>50 km/h | 700 € | 60 ημέρες |
1η υποτροπή | 1.000 € | 6 μήνες |
2η υποτροπή | 2.000 € | 1 έτος |
>200 km/h ή “κόντρες” | 2.000 € | 1 έτος |
1η υποτροπή (κόντρα) | 4.000 € | 2 έτη |
2η υποτροπή (κόντρα) | 8.000 € | 4 έτη |
Τι ίσχυε πριν για την υπερβολική ταχύτητα (σύγκριση αλλαγών)
Σύμφωνα με τον νέο ΚΟΚ, οι γκαζιάρηδες οδηγοί θα πρέπει να βάλουν το χέρι βαθιά στην τσέπη ενώ για πρώτη φορά μπαίνουν στο “τραπέζι” των ποινών και οι “κόντρες”.
Πριν | Τώρα | Τι άλλαξε |
---|---|---|
Πρόστιμα έως 700€, σπάνια εφαρμογή | Έως 8.000€, στέρηση διπλώματος έως 4 χρόνια | Αυστηροποίηση και συνέπεια στην εφαρμογή |
Καμία πρόβλεψη για “κόντρες” | Αυστηρές ποινές για επικίνδυνη αντικοινωνική οδήγηση | Νομική κάλυψη επικίνδυνων συμπεριφορών |
Χωρίς σύνδεση με Ποινικό Κώδικα | Εφαρμογή 290Α ΠΚ σε σοβαρές περιπτώσεις | Εμπλοκή ποινικού συστήματος στις βαριές περιπτώσεις |
Νέα όρια ταχύτητας από 2026
Μέχρι 1/1/2026, το όριο ταχύτητας εντός κατοικημένων περιοχών παραμένει 50 km/h. Από το 2026 θα εφαρμοστούν διαφορετικά όρια ανάλογα με τον τύπο οδού, όπως ισχύει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Πότε επιβάλλεται το άρθρο 290Α ΠΚ
Το άρθρο 290Α του Ποινικού Κώδικα ενεργοποιείται σε περιπτώσεις βαριάς σωματικής βλάβης ή θανάτου από τροχαίο. Ο νέος ΚΟΚ συνδέει την οδική συμπεριφορά με ποινικές ευθύνες.
- Εφαρμόζεται σε σοβαρά ατυχήματα ή θανατηφόρες συγκρούσεις
- Προβλέπει φυλάκιση έως 10 έτη ή ακόμη και ισόβια κάθειρξη
- Ενεργοποιείται συχνά σε περιπτώσεις υποτροπής ή ακραίας αμέλειας
Άλλες σημαντικές παραβάσεις
Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει και ποινές για οχήματα που σταθμεύουν όπου…βρουν και εμποδίζουν ΜΜΜ, θέσεις ΑμεΑ.
Παράβαση | Πρόστιμο | Επιπλέον κυρώσεις |
---|---|---|
Στάθμευση που εμποδίζει ΜΜΜ | 350€ | 70 ημέρες στέρηση διπλώματος |
Στάθμευση σε θέση ΑμεΑ | 150 € | απομάκρυνση & 60 ημέρες στέρηση πινακίδων & διπλώματος |
ΤΑΞΙ σε λεωφορειολωρίδες* | 150 € | - |
Τι θα ισχύει για τα πρόστιμα σε παραβάτες
Ο τρόπος που επιβάλλονται τα πρόστιμα με βάση το νέο ΚΟΚ αλλάζει. Συγκεκριμένα:
- Tέλος στο σβήσιμο των κλήσεων. Όλες οι κλήσεις θα καταχωρούνται πλέον με ηλεκτρονικά μέσα ώστε να μην υπάρχει η επιλογή διαγραφής της κλήσης.
- Παραβάσεις που εντοπίζονται με κάμερες και ραντάρ, υπάρχει πλέον πρόβλεψη να αποδίδονται στον ιδιοκτήτη του οχήματος
- Πλέον θα μπορούν οι οδηγοί να πληρώνουν τα πρόστιμα είτε μέσω ηλεκτρονικής πληρωμής (e-banking) ή σε ATM
- Εάν κάποιο πρόστιμο δεν έχει πληρωθεί θα εμφανίζεται στο λογαριασμό Taxisnet.
- Άμεση online ενημέρωση για οποιαδήποτε παράβαση έχει κάνει ο οδηγός αλλά και των πόντων διπλώματος που έχουν συγκεντρώσει στο σύστημα.
