Ο κινητήρας του αυτοκινήτου είναι το σημαντικότερο εξάρτημά του και αποτελείται βέβαια από πολλά διαφορετικά μέρη.
Ένα από τα εξαρτήματα αυτά είναι και η μπιέλα ή αλλιώς διωστήρας. Στο άρθρο αυτό θα μάθεις τι είναι η μπιέλα, πώς λειτουργεί και ποιες είναι οι πιθανές αιτίες φθοράς της.
Τι είναι η μπιέλα;
Η μπιέλα είναι ένα εξάρτημα που βρίσκεται στο κάτω μέρος του κινητήρα του αυτοκινήτου το οποίο ενώνει το στρόφαλο με το έμβολο.
Η μπιέλα διαχειρίζεται πολύ μεγάλες δυνάμεις και δέχεται έντονη πίεση κατά τη λειτουργία του κινητήρα, συνεπώς τα υλικά από τα οποία κατασκευάζεται πρέπει να είναι αντίστοιχα με τις απαιτήσεις του κάθε κινητήρα.
Πώς λειτουργεί;
Η μπιέλα του κινητήρα έχει δύο βασικές λειτουργίες:
- Συνδέει το έμβολο με το στροφαλοφόρο άξονα και μεταδίδει την παλινδρομική κίνηση
- Βοηθά στη λίπανση των τοιχωμάτων των κυλίνδρων και των κινούμενων τμημάτων που εντοπίζονται στο εσωτερικό τους.

Ποια είναι τα είδη μπιέλας;
Στην αγορά υπάρχουν 3 διαφορετικά είδη μπιέλας. Συγκεκριμένα:
- Μπιέλες Billet
Οι μπιέλες billet είναι φτιαγμένες από ατσάλι ή αλουμίνιο με αποτέλεσμα, συγκριτικά με άλλα είδη να είναι πιο ελαφριές και ανθεκτικές. Γι’ αυτό το λόγο χρησιμοποιούνται συνήθως σε κινητήρες υψηλών απαιτήσεων.
- Μπιέλες Χύτευσης
Οι μπιέλες χύτευσης είναι συνήθως φτιαγμένες από χυτό ατσάλι πράγμα που τις κάνει σχετικά οικονομικές στην παραγωγή τους. Μπορούν να λειτουργήσουν μέχρι τις 6.000 σ.α.λ., με αποτέλεσμα να χρησιμοποιούνται για κινητήρες μικρότερης ισχύος. Διαφοροποιούνται από τις σφυρήλατες μπιέλες μέσω μιας γραμμής που έχουν κάθετα στο μήκος τους.
- Μπιέλες Σφυρήλατες
Οι σφυρήλατες μπιέλες φτιάχνονται μέσω της σφυρηλάτησης κόκκων του υλικού στη μορφή μπιέλας. Συνήθως, τα υλικά που χρησιμοποιούνται για σφυρήλατες μπιέλες είναι μείγμα από ατσάλι ή αλουμίνιο, και είναι αρκετά ισχυρές και ανθεκτικές.
Ποιες είναι οι αιτίες φθοράς της μπιέλας;
Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους ενδέχεται η μπιέλα να φθαρεί ή να καταστραφεί. Συνήθως η βασική αιτία φθοράς είναι το πέρασμα του χρόνου και η έλλειψη λαδιού. Επίσης, φθορά μπορεί να παρατηρηθεί από:
- Φθορά στο υλικό
Η δύναμη που καλείται να διαχειριστεί η μπιέλα είναι τεράστια με αποτέλεσμα αυτό να επιφέρει φθορά στο υλικό της, η οποία οδηγεί σε σπάσιμο του εξαρτήματος.
- Ζημιά στους πείρους
Οι πείροι που συνδέουν την μπιέλα με το έμβολο φθείρονται με αποτέλεσμα να προκαλούν ζημιά στην μπιέλα και ενδεχομένως στον κινητήρα.
- Υδραυλίκωση
Μια ακόμα αιτία φθοράς της μπιέλας μπορεί να είναι η υδραυλίκωση. Όταν περνάς από λίμνες νερού στο δρόμο ενδέχεται να μπει νερό στον κύλινδρο και η μπιέλα να παραμορφωθεί.
- Αύξηση των στροφών του κινητήρα
Όταν ο κινητήρας λειτουργεί το φουλ και ανεβάζει στροφές στα κόκκινα, αυτό ενδέχεται να φθείρει τις μπιέλες καθώς τους ασκείται τεράστια πίεση. Συνήθως συμβαίνει σε κινητήρες υψηλών επιδόσεων.
Πώς καταλαβαίνω αν έχει φθαρεί η μπιέλα;
Ο βασικός τρόπος να καταλάβεις αν έχεις πάθει ζημιά στη μπιέλα είναι ένας χαρακτηριστικός καμπανιστός ήχος που θα ακούσεις με το που βάλεις μπρος τη μηχανή.
Ο ήχος θα αρχίσει να αυξάνεται όσο ανεβάζει στροφές ο κινητήρας.
Εάν η ζημιά είναι προχωρημένη, θα παρατηρήσεις μείωση στην απόδοση του κινητήρα, δυνατούς ήχους με χτυπήματα και εν τέλει σβήσιμο του κινητήρα, αυτό που λέμε “βάρεσε μπιέλα”.
Πόσο κοστίζει η επισκευή σε περίπτωση φθοράς της μπιέλας;
Μια ζημιά στη μπιέλα συνοδεύεται και από ζημιά στην τσέπη σου. Συνήθως η αλλαγή της μπιέλας απαιτεί και επισκευή στον στροφαλοφόρο άξονα, και οι δύο αυτές εργασίες πρέπει να γίνουν ταυτόχρονα ανεβάζοντας το κόστος επισκευής.
Για την επισκευή πρέπει να ανοιχτεί ο κινητήρας και να ελεγχθούν ενδελεχώς όλα τα μέρη του για τη σωστή λειτουργία του.
Ανάλογα με τον κινητήρα του αυτοκινήτου σου το κόστος επισκευής της μπιέλας ξεκινά από 500 ευρώ και ενδέχεται να ξεπεράσει τα 1.000€.
Γι΄αυτό λοιπόν, καλό είναι να προσέχεις για να έχεις. Η σωστή συντήρηση του κινητήρα και του αυτοκινήτου σου γενικότερα είναι το Α και το Ω ώστε να γλιτώσεις τέτοιες πιθανές φθορές.